Virum Dyreklinik er godkendt af Den Danske Dyrlægeforening - det sikrer dig et højt fagligt niveau

Godkendt af
Den Danske Dyrlægeforening

behandling af orm

Symptomer på orm
Symptomerne afhænger af hvilken type orm hunden eller katten er inficeret med, men de spænder fra utrivelighed, kedelig tør pels, opkast, diarre, forstoppelse, udspilet mave, hikke osv. Hjerte-/ lungeorm kan desuden give blødningsforstyrrelser og hoste.
Når ormenes larver vandrer i kroppen kan de forårsage leverskader, lungeskader, bughindebetændelse og blodforgiftning.

Påvisning af orm
Hvis du mistænker at din hund eller kat har orm, men ikke har set orm, kan de påvises ved at undersøge afføringen. Du skal blot aflevere en klat afføring fra tre på hinanden følgende dage på klinikken mandag-torsdag før klokken 12, så har vi svar til dig dagen efter.
Vi kan undersøge for alle typer af orm, bændelorm, spolorm, piskeorm, hageorm og hjerte-/ lungeorm. Det er vigtigt, at der ikke er jord med i prøverne, da der findes orm i jorden som ligner de indvoldsorm som vi leder efter..
Et negativt resultat er ikke nogen garanti for at hunden ikke er inficeret. Desværre er det blot sådan at vi ikke har fundet larverne eller æggene. Derfor beder vi nogle gange om tre nye afføringsprøver.

Har din hund eller kat orm?
Hvis vi konstatere orm hos din hund eller kat så skal den behandles med et ormemiddel. Ormemidler er receptpligtige, og du skal derfor kontakte din dyrlæge.

Lovgivning på området betyder at dyrene kun behandles hvis der er påvist orm. Denne lovgivning skal beskytte miljøet mod medicinrester, og sikre at der ikke opstår resistens hos ormene.

Da ormemidler er receptpligtige siger lovgivningen endvidere at dyrlægen skal have et vist kendskab til dyret. Det tolker vi sådan, at vi skal have set dyret inden for det sidste årstid.

Orm hos hvalpe og killinger
Størstedelen af hvalpe og killinger er inficeret med orm, de bliver inficeret som fostre. De skal selvfølgelig behandles og det tager dyrlægen hånd om ved første helbredsundersøgelse og vaccinationsbesøg.

Smitter hunden eller katten sine sambo?
De forskellige orm har forskellige livscyklus. Og denne cyklus afgør om de kan smitte hinanden direkte. Så svaret er nej og ja.
De skal spise afføring fra andre dyr med orm, men oftest får de orm ved at spise en inficeret mellemvært, det være sig mus, fugle, lopper, lus eller snegle.

Bændelorm skal bruge en mellemvært, lus eller loppe for at nå sit infektive stadie. Dvs. hunden eller katten kvitterer æg-kamre i deres afføring, æggene optages af lus og lopper hvor der udvikles en cyste, som så udvikler sig til en bændelorm i hunden eller katten hvis de spiser loppen eller lusen.
Spoleorm kan smitte direkte, dvs. hunden eller katten kan få ormene ved at spise afføring fra en anden hund eller kat der har orm, eller som oftest ved at spise en mellemvært som fx mus eller fugle. Spoleorm kan også smitte fra tæven eller katten til fostrene under drægtigheden.
Hjerte-/lungeorm smitter gennem en mellemvært, sneglen.
Læs mere om hjerte-/lungeorm her.
Herudover findes der hageorm og piskeorm, men dem ser vi meget sjældent.

Smitter hunden og kattens indvoldsorm mennesker?
Ja, mennesker kan godt få orm fra hund og kat, det kræver dog at vi indtager afføring fra en hund eller kat der er inficeret med orm. Det er oftest børn mellem 1 og 5 år der får orm, det skyldes at børn oftere har en meget tæt kontakt med hunde og katte, kan finde på at spise både sand og jord, derigennem kan de ufrivilligt komme til at spise æg fra ormene.