Kløe og Allergi

Flere og flere af vores kæledyr lider af allergi. Nogle racer er mere disponeret for allergi end andre, det skyldes at der er en vis arvelighed i nogle former for allergi. Der synes generelt at komme flere og flere allergiske hunde og katte.

Kløe er et typisk symptom på allergi
Allergi kan ramme både hunde og katte. De typiske tegn på allergi er kløe.
Dyr klør sig på mange måder, de klør med poterne, de slikker og gnaver, de gnuber sig på tæpper og møbler. Det er oftest poter, ører, lyske og omkring hale/endetarm at de fleste problemer ses.

Symptomer på allergi
Kløe er det typiske symptom på allergi, ved længere varende kløe vil den mekaniske påvirkning af huden disponere for infektioner.
Nogle hunde og især katte får verjtrækningsproblemer, de har en tør hoste, en hivende vejrtrækning, det kaldes også astmatisk bronchitis. Nogle hunde og katte reager ved at få rindende øjne og udvikler et hårløst område omkring øjnene..
Vekslende afføring, eller sart mave kan også være et symptom på allergi.

Gentagne problemer med betændelse i ører
Mange hunde og katte med allergi har gentagne betændelser i ørene. Det skyldes at ørene er en del af huden. Typisk er de glade for at blive gnubet omkring ørene, hvis man kigger ned i ørene er de fyldt med sort eller gult snask, de lugter surt og med tiden bliver de røde og hævet. Som problemet udvikler sig bliver ørene ømme, øregangen bliver forsnævret og en ond cirkel er startet.

Allergityper:
Inhalationsallergi
- hunden eller katten inhalerer eller indtager det stof de ikke kan tåle, reaktionen er typisk kløe, men nogle reagerer også med astmatisk bronchitis..
Der er meget der tyder på at denne type allergi er arvelig, i så fald kalder man lidelsen atopi.
Foderallergi
- en allergisk reaktion over for en eller flere komponenter i foderet kan give en mave- tarmreaktion, men de allerfleste reagerer med kløe
Atopi - er et humant udtryk, det dækker over inhalationsallergi hvor man mistænker en arvelig faktor. Det kan være forklaringen på at nogle racer er mere disponeret for allergi end andre. Når dyrlæger bruger udtrykket "atopiker" menes som oftest multiallergikker.

Har min hund eller kat allergi?
En hund eller kat har ikke nødvendigvis allergi fordi den klør sig. Der kan være andre grunde til kløe. Det er derfor nødvendigt først at udelukke andre muligheder som fx lopper eller skabmider.
Hvis ektoparasitter (lopper, mider osv.) kan udelukkes, og evt. hudbetændelse er behandlet. Så falder mistanken på allergi. Udredning af allergi starter oftest med foderafprøvning i minimum 6 uger og gerne 12. På en blodprøve kan man måle mængden af antistoffer mod de typiske allergifremkaldende stoffer. Foderallergi kan ikke diagnosticeres vha en blodprøve, her skal der en foderafprøvning til. Man kan enten bruge hjemmelavet foder lavet med ukendte protein kilder eller et særligt tørfoder, hvor man har skåret proteinet i så små stykker at immunforsvaret ikke burde reagerer på dem.
Fx Royal Canin Hypoallergenic, Hills Prescription diet Z/D

Hvad kan jeg selv gøre?
Før du besøger dyrlægen er der nogle spørgsmål du kan forberede dig på. Her på klinikken har vi et spørgeskema som dyrlægen kan bede dig udfylde inden konsultationen. Det er spørgsmål som:
Hvor ofte klør hunden/katten sig?
Hvornår startede kløen?
Hvor klør det?
Er der flere dyr i hjemmet, hvis ja - klør de?
Hvornår er dyret sidst behandlet mod lopper?
Hvad får dyret at spise?

Behandling af allergi
Allergi kan afhjælpes på flere måder. Det allerbedste er at fjerne det stof dyret er allergisk overfor. Det er ikke altid praktisk muligt.
Så kan man hyposensibilisere, det er en metode hvor man påvirker dyret med det stof den ikke kan tåle, man starter med en lav dosis og øger langsomt. Teorien er at man på denne måde kan lære immunforsvaret at reagerer mere hensigtsmæssigt på det pågældende stof. Så kan man give forskellige typer medicin som forhindrer den allergiske reaktion eller dæmper den.
Endelig kan man give støttende terapi, et foder med et højt indhold af essentielle fedtsyrer der styrker huden, hyppige afskyldninger sådan at allergenerne fjernes fra pelsen, disse tiltag vil varierer alt efter hvad hunden eller katten er allergisk overfor.
Snak med din dyrlæge om mulighederne for behandling af din hund eller kat.
Bestil tid til en konsultation

Af: Charlotte Bruhn

Indholdet på virumdyreklinik.dk er udelukkende til informationsbrug og må ikke erstatte den professionnelle rådgivning og behandling, som gives af den autoriserede dyrlæge ved en konsultation.

Lopper - Bekæmpelse

lopper kan genere hunde, katte og mennesker
Læs om lopper og hvordan du slipper af med dem.

Flere tips og råd

. Læs dyrlægernes tips og gode råd om alt fra hjerte-lungeorm til nytårsangste hunde
Allergi, kløe
Diarre og opkast
Drægtige tæver/hvalper
Dårlig ånde
Efterlysning
Feline infektiøs peritonitis - FIP
Fodring af kaniner
Forberedelse til operation
Forsikring / sygeforsikring
Fremlysning
Hjerte-/lungeorm
Hvad mener vi om hundemad
Hvorfor æder min hund afføring?
Kaninpest eller Myxomatose
Katteadfærd
Køb af ny hund
Lopper - bekæmpelse