Virum Dyreklinik er godkendt af Den Danske Dyrlægeforening - det sikrer dig et højt fagligt niveau

Godkendt af
Den Danske Dyrlægeforening

Hypothyroidisme

Hvad er hypothyroidisme?
Hypothyroidisme er for lavt niveau af thyroidea hormon (T4) eller på dansk skjoldbruskkirtel hormon. Thyroidea hormon har mange funktioner i kroppen. Det styrer stofskiftet i stort set alle celler i kroppen, og derfor er symptomerne mange og slørede.

T4 (thyroid hormon) øger metabolismen, øger ilt forbruget, har en katabolisk effekt på muskler og fedtvæv, det stimulerer blod-dannelsen, regulerer syntesen og nedbrydning af cholesterol. Thyroidea hormon regulerer hårvækst, hudens turnover, samt udskillelsen af hudfedt og dermed har det betydning for reguleringen af normalfloraen på hudens overflade.

Hvem får hypothyroidisme?
Det er typisk mellemstore til store hunde mellem 3 og 8 år. Nogle racer er mere udsatte end andre (fx. Dobermann, Golden Retriever, Irish Setter, Airedaile, Grand Danois).

Hvad er symptomerne på hypothyroidisme?
De typiske symptomer er tynd, tør pels, hårløshed, manglende genvækst af afklippet pels, vægtforøgelse, sløvhed og slaphed. Huden kan virke fedtet i bunden, lugte surt.
Der ses også symptomer som myxødem, øregangsbetændelser, reproduktionsforstyrrelser, lav temperatur.

Hvordan stiller man diagnosen hypothyroidisme?
Diagnosen stilles udfra hundens historie og en blodprøve hvor man måler niveauet af skjoldbruskkirtelhormon.

Hvordan behandler man en hund med hypothyroidisme?
Hypothyroidisme behandles ved at give et tilskud af hormonet. Sløvheden fortager sig i løbet af et par dage, mens pelsen først bliver normal efter et par måneders behandling.

Hormonniveauet kontrolleres første gang efter 8 ugers behandling og herefter 1-2 gange om året.

Hypothyroidisme er en kronisk lidelse der kræver livslang terapi.

Hypothyroidisme findes også i en klinisk variant som kaldes "euthyroid sick syndrome", hvor andre lidelser fx cushing eller infestation med demodex kan påvirke udskillelsen af T4.

flere tips og råd

Læs dyrlægernes tips og gode råd om alt fra hjerte-lungeorm til nytårsangste hunde
Allergi, kløe
Diarre og opkast
Drægtige tæver/hvalper
Dårlig ånde
Efterlysning
Feline infektiøs peritonitis - FIP
Fodring af kaniner
Forberedelse til operation
Forsikring / sygeforsikring
Fremlysning
Hjerte-/lungeorm
Hvad mener vi om hundemad
Hvorfor æder min hund afføring?
Hypothyroidisme
Kaninpest eller Myxomatose
Katteadfærd
Køb af ny hund