Virum Dyreklinik er godkendt af Den Danske Dyrlægeforening - det sikrer dig et højt fagligt niveau

Godkendt af
Den Danske Dyrlægeforening

Dårlig ånde?

Har din hund eller kat dårlig ånde?

Hvis din hund eller kat lugter dårligt ud af munden kan det have forskellige årsager.
Alt efter årsag er der forskellige muligheder for at behandle og forebygge

Tandsten
Den hyppigste årsag er tandsten, et hårdt kalcificeret lag af plaque der dækker tænderne. Tandsten er ru på overfladen, og tiltrækker nærmest madrester der klistrer fast og så sidder og rådner og lugter fælt.

- for at forebygge tandsten og dermed lugten , skal tænderne holdes rene for plaque, ligesom vores egne tænder. Det kan gøres ved daglig tandbørstning med en blød tandbørste, tørkost som skal knasses, tyggeben, kødben osv. Man kan bruge Plaque off, det er et algepulver der drysses på maden og skulle forebygge plaque og dermed tandsten. Det nyeste på markedet er en mundskyld "aquadent" som indeholder xylitol. Væsken tilsættes drikkevandet, og forebygger dannelsen af plaque og dermed tandsten, de tilbagemelding vi har fået indtil videre fortæller at ånden bliver mærkbart bedre.

- Fjerne tandsten: man kan kun fjerne tandsten mekanisk, enten ved at skrabe eller med ultralyd og efterfølgende polering.
Læs om tandrensning her.

Parodontose
Tandsten kan være medvirkende til udvikling af parodontose, en tilstand hvor tandkødet trækker sig tilbage og dermed blottes tandhalsen. Tænderne taber en del af deres fæste, og bliver løse. Det kan udover den dårlige lugt bevirke at hunden eller katten har smerter når de spiser. Det er ikke noget de gør de deres ejer opmærksom på. De piver ikke, spiser ikke mindre. De spiser anderledes, tygger kun i den ene side af munden eller slet ikke.

Tandskader - flækket tand
Det er oftest et problem vi ser hos hunde. Med mindre man som ejer har set eller hørt skaden, kan den sagtens gå upåagtet i lang tid.
Hunden viser ikke tegn på smerte, de skåner som regel den side hvor skaden er, hvorfor vi som dyrlæger ofte ser en stor mængde tandsten i den ene side af munden. Når vi fjerner tandstenen sker det at vi finder beskadiget tænder nedenunder. Enten flækket, eller med dybe tandkødslommer sfa. parodontose.

FORL - huller i tænder hos kat
Katte kan få huller i tænderne, typisk lige i tandkødsranden. Tanden bliver musegnavet og øm. Katten vil ligesom hunden ikke vise tegn på smerte. De spiser som de plejer. Vi hører dog ofte at de liver gevaldigt op efter vi har fjernet de dårlige tænder.
Katte tand med hul i, det er tydeligt at der er et hul i tanden lige over tandkødsranden

- Dårlige tænder skal ud! Hvis den dårlige ånde skyldes dårlige tænder, hvad enten de er flækket eller løse så er den typiske behandling at trække dem ud. I sjældne tilfælde bevares de. Det gælder typisk hjørnetænder, især hos arbejdshunde.

Fremmedlegeme
Det hænder at der sidder et fremmedlegeme fast i munden, hos hunde er det typisk en pind i ganen. Her er det som oftest fulgt at spise problemer, kratten i hovedet og savlen.
Hos katten kan græs eller lignende lægge sig bag den bløde gane eller i næsen, foruden lugten oplever de fleste at katten nyser eller næsen løber.
Et fremmedlegeme kan også være en tumor, altså cancer.

Mave tarm infektion
Endelig kan dårlig ånde skyldes infektion i mave-tarm kanalen. Men det er ikke så hyppigt som de ovenfor beskrevne årsager.

Lopper - Bekæmpelse

lopper kan genere hunde, katte og mennesker
Læs om lopper og hvordan du slipper af med dem.

Flere tips og råd

. Læs dyrlægernes tips og gode råd om alt fra hjerte-lungeorm til nytårsangste hunde
Allergi, kløe
Diarre og opkast
Drægtige tæver/hvalper
Dårlig ånde
Efterlysning
Feline infektiøs peritonitis - FIP
Fodring af kaniner
Forberedelse til operation
Forsikring / sygeforsikring
Fremlysning
Hjerte-/lungeorm
Hvad mener vi om hundemad
Hvorfor æder min hund afføring?
Kaninpest eller Myxomatose
Katteadfærd
Køb af ny hund
Lopper - bekæmpelse